Projekty

Pięć edycji festiwalu to nie tylko koncerty, ale również spotkania muzyków, długie nocne rozmowy, a także nowe pomysły i nowe projekty.

Magican
Joe McPhee, Mikolaj Trzaska, Jay Rosen, Dominic Duval

W roku 2007 gościliśmy na festiwalu słynne Trio X i wówczas jeszcze nikt się nie spodziewał, że Joe McPhee i Mikołaj Trzaska nagrają nowy materiał Intimate Conversations (Joe McPhee, Mikolaj Trzaska, Jay Rosen) wydany przez NotTwo Records, a w tym samym czasie Dominic Duval, korzystając z wolnego wieczoru, nagra Songs for Kraków, równiez wkrótce wydany przez NotTwo Records.


Trio X i Marek Winiarski, Alchemia 2007 (fot. Krzysztof Penarski)

Te wspólne wieczorne spotkania Mikołaja Trzaski i Joe McPhee zrodziły kolejny pomysł - Magican.
Nazwa tego projektu pochodzi od tytułu obrazu wiszącego w klubie Alchemia.
I tak w kolejnym roku mamy okazję usłyszeć nowy materiał, który również znalazł swój finał na podwójnej płycie Magic wydanej przez NotTwo Records.


Obraz pt. "Magican" na ścianie Alchemii

Mikołaj Trzaska, Jay Rosen i Joe McPhee (fot. Krzysztof Penarski)



Zapis "nutowy" jednego z utworów z płyty "Magic"



Linki do zdjęć:
http://photofreejazz.blogspot.com/2011/02/magic-joe-mcphee-dominic-duval-jay.html
http://photofreejazz.blogspot.com/2011/02/intimate-conversations-joe-mcphee.html



Resonance
Ken Vandermark, Dave Rempis, Mikołaj Trzaska, Per-Åke Holmlander, Steve Swell, Mark Tokar, Tim Daisy, Michael Zerang, Wacław Zimpel (w roku 2009 zastąpił Yuriya Yaremchuka)


"Niezwykły projekt, niezwykła atmosfera, niezwykłe wrażenie. 9 muzyków zaproszonych przez Kena Vandermarka na "warsztaty", po tygodniu prób i koncertów w różnych konstelacjach, pojechało do Lwowa. Tentet zaprezentował tam po raz pierwszy (nazajutrz w Krakowie) rezultat swej pracy. NotTwo wydało zapis dwóch fragmentów tego koncertu na longplayu (sic!). Historia muzyki czasami rozgrywa się na naszych oczach. To jeden z przykładów."
AEG

Resonance, próba w klubie Alchemia, 2008 (fot. Krzysztof Penarski)

W uzupełnieniu należy dodać, że oprócz wspomnianiego longplaya, NotTwo Records wydało 10-płytowy box zawierający nagrania z wieczornych koncertów w małych składach oraz koncert finałowy.
Premiera boxu odbyła się w 2009 roku podczas koncertu tentetu w Krakowie.

W 2011 roku w Chicago odbył sie festiwal Resonance.
Blog poświęcony temu wydarzeniu:
http://resonancefestival.blogspot.com/

Resonance wiosną 2012 roku będzie gościł w Europie. Mamy nadzieję, że odwiedzi również Polskę.


Zdjęcia z prób i koncertów Resonance:
http://photofreejazz.blogspot.com/2011/02/ken-vandermark-resonance-complete.html

Blog Resonance:
http://resonancefestival.blogspot.com/



Vandermark 5
Ken Vandermark, Dave Rempis, Tim Daisy, Kent Kessler, Fred Longberg-Holm

Przyjazd do Krakowa na 5 dni formacji Kena Vandermarka można przyjąć, że dało to początek Krakowskiej Jesieni Jazzowej. Wieczorne koncerty zostały wydane przez NotTwo Records w postaci boxu zawierającego 12CD (!). Były to jak na polskie warunki niespotykane wydarzenie. Również w USA wydawnictwo zostało docenione, a All About Jazz wybrał "Alchemie" za wydawnictwo 2005 roku.
Okładka boxu "Alchemia"


Fragment rozmowy z Markiem Winiarskim przeprowadzony przez Andrzeja E. Grabowskiego.

 AEG: Czy 12-płytowy box z koncertów The Vandermark 5 w krakowskiej "Alchemii" był przypadkiem, czy też środkiem do zrealizowania marzeń, o których wspominałem?
MW:
Pięć kolejnych koncertów The Vandermark 5 było moim pierwszym większym przedsięwzięciem organizacyjnym. Ken przygotował nowe kompozycje, które zespół "przerabiał" codziennie na próbach, a następnie (wraz z innymi, starszymi) wykonywał na koncertach. Miała z tego powstać nowa płyta, zakładaliśmy nagranie w całości wszystkich wieczorów i wybranie najlepszych wersji nowych utworów. Skończyło się to, jak mówił Ken, moim najbardziej zwariowanym pomysłem - wydaniem całości nagrań w postaci boksu. Ale doświadczenia tych pięciu dni – próby, koncerty, rozmowy – były tak niesamowite, że wydanie całości stało się dla mnie oczywistością. Pamiętając z koncertów, a później słuchając na przykład utworu "Camera", który grany był każdego wieczoru i każdego wieczoru był całkowicie inny – zrozumiałem, że to jest właśnie kwintesencja jazzu. Nie miałem żadnych wątpliwości, że trzeba to "uwiecznić" na płycie.


Vandermark 5, Alchemia 2005 (fot. Krzysztof Penarski) 


Zdjęcia z koncertów Vandermark 5
http://photofreejazz.blogspot.com/search/label/Vandermark%205

Vandermark 5  "Alchemia"
http://www.vandermark5alchemia.com/